Рoзборка MAN
Німецька корпорація MAN (Maschinenfabrik Augsburg - Nürnberg) - найдавніше машинобудівне підприємство Європи. підприємство Європи. Компанія помпезно відзначила свій 250-річний ювілей 2008 року.
Біографія знаменитої корпорації почалася з того, що дві невеликі залізоробні мануфактури з Аугсбурга и Нюрнберга 1758 року об'єдналися в одне підприємство.
Природно, ніяких вантажівок у XVIII столітті не було. Новий завод купував руду, випускав чавунні болванки, відливав для кріпосних воріт петлі та підйомні механізми. Пізніше підприємство стало виконувати замовлення на відливання мостових прольотів, шляхопроводів і листової палуби для перших пароплавів.
Поступово компанія перейшла на випуск машинобудівної продукції. Цей перехід був пов'язаний з тим, що деякі цехи заводу в Аугсбурзі працювали за принципом дослідницької лабораторії, де талановиті інженери експериментували з різними механізмами.
Один із таких "лаборантів" - інженер Рудольф Дизель - запатентував 23 лютого 1893 року чотиритактний двигун внутрішнього згоряння, який відкрив нову епоху в автомобілебудуванні. Тож корпорацію MAN можна сміливо назвати родоначальницею всіх дизельних моторів.
Послідовник Рудольфа Дизеля німецький інженер Антон фон Ріппель придумав компактний двигун на один циліндр, потужністю всього 5 "коней". Мотор незабаром був поліпшений.
У 1915 році фірма австрійського підприємця Адольфа Заурера стала випускати п'ятитонні вантажівки "МАН" з чотирициліндровим мотором, потужністю 455 к.с. Двигун був оснащений чотириступінчастою КПП і працював на бензині. Через десять років завод уже зібрав першу у світі серію дизельних машин вантажопідйомністю п'ять тонн, з шестициліндровим двигуном і об'ємом у сім із половиною літрів. Паралельно в Нюрнберзі було запущено новий цех для складання вантажівок, який випускав 3000 автомобілів на рік.
Після Другої світової війни, американська окупаційна адміністрація роздробила компанію на кілька дрібних заводів, заборонивши власникам виконувати замовлення для оборонного відомства (бундесверу). Акціонери перейшли на випуск цивільних автомобілів: вантажівок, автобусів, геологічної та будівельної техніки.
У 2013 році концерн Volkswagen поглинув концерн МАН, створивши на базі популярних брендів MAN, Scania і Volkswagen холдингову компанію Truck & Bus GmbH Volkswagen.
Однак сідельні тягачі MAN, як і раніше, продовжують сходити із заводського конвеєра. За повоєнні роки заводи корпорації випустили понад 180 моделей вантажівок різного ряду і цільового призначення.
Ці машини - від найдавніших семитонників "750TL1" до сучасного сімейства автомобілів класу "Євро-6" - досі борознять дороги держав пострадянського простору. досі борознять дороги держав пострадянського простору, поступово закінчуючи вік на автомобільних "некрополях" - розборках MAN.
Розбирання МАН та інших брендових європейських вантажівок - послуга, що стрімко набирає широкої затребуваності. Це досить складний і клопіткий сектор, який вимагає не тільки спеціальних знань, але також злагодженої роботи всього колективу і стресостійкості кожного співробітника.
Наприкінці 90-х і нульові роках перші розбирання вантажівок на околицях мегаполісів України нагадували звалища металобрухту. Купи розкиданих (нібито відсортованих) запчастин валялися просто неба і тихо іржавіли. Водій тягача, який потрапив на таке "розбирання-смітник", спілкувався з п'яними "металістами" або сторожами, сам рився в брудних териконах заліза, вибирав підходящий вузол або деталь і, залежно від поломки, вирушав на СТО або ремонтувався самостійно на дорозі.
Ситуація змінилася у 2007-2010 роках. Розбирання тягачів в Україні, в тому числі Розборка MAN в Шепетівці, знайшли легальність. Одна з перших розборок нового покоління, яка надає цивілізоване сервісне обслуговування - розборка МАН в Шепетівці. У чому "цивілізованість" сервісу?
- розбираємо тільки розмитнені європейські вантажівки. Що стосується "МАНів", то завжди є повний набір вузлів MAN TGA 430 і 480 випусків 2003-2007 років. Є також MAN TGX 460 і MAN TGX 480, які продавалися з 2008 року по 2012-й. Починаючи з 2012 року в Європі посилили законодавство і стали випускати моделі з допусками "Євро-6";
- після розбирання автомобіля всі деталі ретельно тестуються на працездатність;
- потім відбувається адекватна оцінка механізмів. Відбраковуються зношені деталі, виявляються приховані дефекти и складається гарантійна специфікація складних вузлів;
- деталі сортуються на складі та зберігаються на спеціалізованих стелажах;
- кожен вузол вноситься в комп'ютерну базу даних;
- покупець має можливість сам протестувати деталь (або бути присутнім при цьому);
- кожному клієнту дається консультація фахівця з експлуатації того чи іншого вузла машини;
- кваліфікована бригада механіків оперативно зробить заміну вузла або ремонт вантажівки;
- загальне доброзичливе ставлення і гостинність усього персоналу підприємства (напоять чаєм/кавою, у разі стресу - заспокоять підбадьорливим словом).
Що стосується розбирання МАН, то сьогодні клієнту наочно покажуть, які вузли/деталі і між якими моделями взаємозамінні. Усі тягачі ми купуємо в Ірландії, з правим розташуванням керма, які приходять з додатковою третьою віссю - "лінивець"
Відмітна риса англійських та ірландських тягачів у тому, що їхній "лінивець" розташований перед провідною віссю, а в європейських моделях він розташований за нею.
Коробка передач МАН
На розборку MAN у Шепетівку 60% усіх автомобілів цієї марки приїжджають з автоматичною коробкою передач і 40% мають механічну КПП. Проте всі “автомати” і механічні коробки передач MAN випускаються лише одним виробником — автомобільним концерном-постачальником ZF Friedrichshafen AG.
Механічні коробки передач (16S181) тягача мають свої особливості та бувають трьох різновидів:
- коробка передач без механізму зниження потужності ДВЗ з гальмом-уповільнювачем (механізм інтардера);
- коробка без відбору потужності двигуна і без гальма-уповільнювача.
Основний і найдорожчий вузол усіх типів КПП MAN — це корпус. Пошкоджений корпус КПП відновити дуже складно і дорого.
Багатьом здається, що коробка MAN складна для користувача, адже в ній 16 передач. Однак це зайві побоювання. Звикнути до неї дуже легко, а коли освоїш — відкривається безліч зручностей. Пневматичний підсилювач, наприклад, зводить до нуля фізичні зусилля водія при перемиканні, а під час роботи двигуна створюється мінімальний шум. Коробка передач MAN TGA, кажучи професійною мовою автомеханіка, складається з чотирьох передач вперед і однієї назад. 8 ступенів досягається завдяки механізму поділу кожної передачі на дві, а 16 передач виходить завдяки використанню дільника, який ділить передачі на верхній і нижній ряд демультиплікатора. Він подвоює чотири ступені передач переднього ходу (у коробці з 16 передачами) до восьми, а три ступені (у виконанні КПП з 12 передачами) — до шести.
Потужність роботи двигуна рівномірно розподіляється через основний або ведучий вал на два проміжні і повертається через кулачки на вторинний вал. Зниження (відбір) потужності відбувається на початкових передачах коробки (з 1 по 8) через задній дільник (GP), на підвищених передачах (з 9 по 16) відбір/збільшення йде безпосередньо до фланців веденого вала. Автоматична коробка передач MAN TGA і TGS є гібридною конструкцією електронної та пневматичної концепції перемикання з додаванням “сухого” зчеплення. Вона складається з:
- механізму АКПП, який з’єднується з механікою зчеплення;
- периферійної частини механізму (важіль перемикання передач, важіль переходу з одного режиму руху на інший);
- дисплея, що відображає роботу АКПП на всіх режимах (нейтраль, перемикання, перевантаження зчеплення, діагностика);
- навісного механізму (модуля) розширення ZF-AS.
Використовуватись АКПП ZF-ASTRONIC 12AS2330TD може лише за наявності системи електронного управління ДВЗ та комунікативної шини CAN. Складний опис принципів роботи механізму КПП MAN — це тема для професійних механіків. Будь-яку несправність коробки передач можуть усунути на розборці “MAN” на спеціальному стенді для діагностики та ремонту КПП марки ZF і одразу дати необхідну консультацію з грамотної експлуатації механізму. На розборці MAN у Шепетівці завжди є в наявності обидва типи коробок передач.
Двигун MAN
дає можливість встановити повітряний компресор на розподільчому валу.
Розборка MAN у Шепетівці спеціалізується на ремонті двигунів цих тягачів. Ми знаємо сильні й слабкі сторони моторів TGS і TGX, добре обізнані з характеристиками всіх агрегатних вузлів, їхньою взаємозамінністю та різними способами “обійтися при ремонті двигуна малою кров’ю”. Є вся технічна документація. Також, відповідно до встановленого силового агрегату, клієнту допоможемо відрегулювати середні значення (оптимальні — від 28 до 35 літрів) витрати дизельного палива вантажівки MAN на сто кілометрів дороги. Розборка MAN у Шепетівці також розбирає двигуни на запчастини. Є можливість купити не лише комплектний агрегат, а й окремі запчастини.
Кабіна MAN
Кабіна MAN простора і комфортабельна. Вона відрізняється від своїх конкурентів високою корозійною стійкістю. Тут якісне електрообладнання, проводка та чудовий обігрівач. Загалом усі вантажівки MAN мають суцільнометалеву зручну кабіну з сучасним інтер’єром і стильними обрисами (зовнішній вигляд). Усередині — два сидіння. Водійське місце — це стаціонарний тренажер, обладнаний пневмопідвіскою, підлокітником зі змінною геометрією та різними регуляторами — налаштуваннями положення під індивідуальні потреби людини, яка перебуває цілодобово за кермом. Пасажирське місце більш аскетичне. Тут жорстка фіксація і налаштування лише подовжнього виходу та нахилу спинки. Тобто можна витягнути ноги й прилягти відпочити. На розборці MAN кабіна “препарована” до найдрібніших деталей. В інтер’єрі використовуються різні матеріали з пластику, тканини й металу. У кабіні німецького тягача присутній європейський комфорт:
- зручне рульове керування;
- зрозуміла приладова панель;
- зручне розташування кнопок керування системами;
- безліч ніш та заглиблень для особистих речей, підсклянників, телефонів та інших дрібниць;
- на 13% знижено рівень шуму (у порівнянні з попереднім рядом моделей);
- особлива конструкція рульової колонки, яка забезпечує комфортну стійкість від вібрації на вибоїнах і ямах;
- інтер’єр кабіни завжди витриманий у спокійній кольоровій гамі, яка не відволікає та гасить “агресію дороги”;
- система клімат-контролю та екран дисплея опущені майже до рівня колін, що незвично для водіїв, які пересіли з європейських тягачів інших виробників;
- у салоні знаходиться один із найефективніших обігрівачів вантажівок усіх моделей;
- корпус кабіни максимально засклений і обладнаний підйомним люком;
- система дзеркал забезпечує огляд на 360 градусів без “мертвих зон” у носовій частині.
Як і на багатьох брендованих тягачах, на MAN встановлюються кілька типів кабін. Наприклад, кабіна LX для далеких перевезень ставиться на лінійки TGS, TGL, TGM і TGA. На розборці MAN зустрічаються кабіни підвищеного комфорту житлової зони. Це два спальні місця з алюмінієвим каркасом і товстим 70-міліметровим матрацом. Над вітровим склом розташовані два додаткові об’ємні відсіки для речей. Кабіни цих тягачів можуть за замовленням оснащуватись додатковою шухлядою у центральній консолі, а також вбудованим холодильником. За бажанням клієнта кабіна може бути укомплектована під заявлений рівень комфорту. На розборці MAN у Шепетівці є в наявності всі типи кабін із різними комплектаціями. Є з чого вибрати.
Ходова частина MAN
MAN — традиційна німецька якість. Ці тягачі славляться дуже надійною ходовою частиною. Ступиці багатьох конкурентів не відрізняються витривалістю. Ступиця тягача MAN — дуже надійний і довговічний вузол. Проте у цього вантажівки є й слабкі місця. Пневматична система та крани не відзначаються особливою безвідмовністю і стабільністю роботи. MAN оснащується підвісками двох типів: 1. Стандартною ресорною підвіскою. 2. Пневматичною підвіскою мегаходу. Німецький тягач дуже раціональний, він автоматично забезпечує оптимальне тягове зусилля на дорожньому покритті будь-якої якості (на будмайданчиках, міських вулицях чи слизьких дорогах). Гіпоїдні мости дозволяють зменшити споживання пального на далеких маршрутах. Автомобілі обладнують ефективним гальмом, що підключається гідростатичним приводом переднього моста, який підвищує тяглову силу вантажівки та його прохідність. На розборці MAN ми маємо обладнання для налаштування та прив’язки ЕБУ управління пневмопідвіскою, яка забезпечує рівномірний рівень руху незалежно від навантаження. Такий контроль забезпечує переваги при швидкому встановленні змінних надбудов. Шасі можна опустити на 90 міліметрів і підняти на 190. При цьому електроніка дає можливість визначити точне налаштування висоти рами. Вона має функцію пам’яті для двох положень і керується одним натисканням пальця. Особливістю ходової частини MAN є механізм постійного коригування роботи ресори (“підресорювання”) на задній осі, яке встановлюється на тягачах із повним приводом. Система ідеально працює в агресивних умовах при перевантаженні та на складних дорожніх ділянках. Листова ресора MAN в особливому міжсервісному обслуговуванні не потребує. Стабільність і стійкість у поєднанні з чудовими властивостями керованості — головні якості потужної підвіски з параболічними ресорами та спеціально підібраними амортизаторами і стабілізаторами. Редуктор MAN — досить надійний агрегат від німецького виробника ZF. Проте, як і всі вузли та агрегати, він ламається та зношується. 700–800 тисяч кілометрів — прогнозований ресурс цього механізму. Своєчасна заміна мастил суттєво подовжить термін служби редуктора. На ці тягачі встановлюється багато різних моделей редукторів. Усі вони мають різні передаточні числа і діляться на певні групи. При зносі чи поломці редуктора найкраще одразу приїхати на розборку MAN і вирішити проблему, порадившись із компетентними механіками.